fredag 26. november 2010

Utflukter med tog fra Nice




Når man er i Nice og vil se litt mer enn byen så finnes det noen spennende togturer man kan ta.

Det ene toget heter "Chemin de fer des Provence". Dette toget går ikke fra den vanlige jernbanestasjonen, men fra en egen stasjon. Hvis du følger Avenue Jean Medicin forbi butikkene og under motorveien ser du den gamle togstasjonen som er lagt ned. Du svinger til venstre like etter den og inn en sidegate. Der er det en nyere stasjon. Derfra går toget som tar deg innover i landet.
Det går fra Nice til Dignes les Bains. Turen helt frem tar tre timer. Jeg valgte å gå av i Entrevaux som så ut som et fint sted. Dit brukte vi ca 1 1/2 time. Ruslet en tur, tok bilder og spiste lunch før jeg tok toget hjem. Siden denne turen tar mye av dagen lønner det seg å ta morgentoget som går kl 8:50.



Her er et lite kart med veien til stasjonen.

Det andre toget heter "Train des merveilles". Dette går fra den vanlige jernbanestasjonen i Nice.
Toget går fra Nice til Cuneo. Har ikke kjørt dette toget selv. Men skal gjøre det en gang jeg er i Nice igjen. Toget går oppover Roya dalen. Selv hadde jeg nok valgt å gå av i Tende. Når man skal ta toget tilbake må man være oppmerksom på at man må bytte tog. Hvis ikke havner man i Ventimiglia i Italia. Jeg tror denne turen er enda finere enn den første turen. Men vet ikke enda siden jeg ikke har vært der.

Her kan du se noen flotte bilder fra begge togene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar