onsdag 11. august 2010

Antibes




Dette er min favoritt. Antibes er en liten idyllisk perle ca 12 km vest for flyplassen i Nice. Her finner du fine sandstrender, en flott gamleby og ikke minst yacht havnen "Baies des millionaires". Navnet sier vel nok. Her ligger noen av de største yachtene i verden. Paul Allens Octopus og Roman Abramovich er noen av dem som holder til her på sommeren. Ta deg en ruseletur ut til den ytterste utstikkeren i båthavna. Antibes ligger fint til i bukten av en halvøy. I bukten på andre siden av halvøya ligger Juan les Pins som har en høy partyfaktor og er litt mer glamorøst. Det er enda flere flotte strender og butikker i Juan les Pins. Du kan fint gå mellom disse to byene som nesten har vokst sammen. Det tar litt over en halvtime. Eller du kan gå runden om halvøya for å se den vakre kystveien og luksusvillaene. I gamlebyen i Antibes er det mange fine butikker og restauranter. Her kan man sitte ute og nyte en kald rosè på en varm sommerkveld.









I Antibes er det et Picasso museum for de som liker det. Og har man med barn så er vel Marineland og Aquasplash et must. Ellers så går togene til alle de koselige byene langs kysten.
Det tar feks bare 10 min med toget til Cannes, ca en halvtime til Nice eller en time til Monaco.
Selv synes jeg det er best å reise i mai og juni. Da har ikke heten slått til for fullt og det er ikke riktig så mange turister som i slutten av juli og i august når det er fellesferie i Europa.



Når jeg er i Antibes så leier jeg leilighet privat som jeg finner på Finn.no. Dette har jeg så langt bare gode erfaringer med. Men gamlebyen er trang og leilighetene er ganske små. Ikke så mange har balkong. Er man heldig så kan man finne en flott leilighet i gamlebyen med ett eller to soverom til 7 - 10 000 for en uke i høysesongen. En studioleilighet kan man få for 4 - 5000. Det åpner snart et flott hotell ved stranden i Antibes som heter Hotel & Residence Royal. Det kommer nok til å koste, men jeg har lyst til å bo der en gang. Det var ikke ferdig når jeg var der i sommer. Men det ser veldig lovende ut.


Antibes er et veldig godt utgangspukt for å utforske Rivieraen ytterligere. Det ligger nære flyplassen og det er veldig enkelt å komme seg hit. Man trenger egentlig ikke å leie bil siden det er så bra kollektivtransport. Men tog er bedre enn buss. Da bussen har en tendens til å bruke veldig lang tid og stopper overalt.



Så hvordan kommer man seg hit. Både Norwegian og SAS flyr direkte til Nice. Fra flyplassen kan man ta buss nr 250 som stopper i nærheten av jernbanestasjonen i Antibes. Dette er ca 15 min å gå til gamlebyen. Eller om du vil kjøre taxi så står de rett utenfor døra på flyplassen. Tror det koster ca 50 Euro. Om man ønsker kan man leie bil enten på flyplassen eller i Antibes.



                                                Veldig koselig film fra Antibes



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar